====== Institute for communicating with nature ====== I 2005 og 2006 forsøkte jeg meg på å heroisere Groruddalen ([[http://ah.vitakuben.org/proposals_for_a_new_sentiMentality/|proposals for a new sentimentality]] / [[http://ah.vitakuben.org/a_construction_piece/|a construction piece]]) som en organisk natur av menneskelig aktivitet, men jeg fant hovedsakelig tomme landskaper av boligblokker og industri som slynget seg sørgmodig gjennom rester av jordbruks- og skogslandskaper. Jeg endte hovedsakelig med å forsøke å gi et bilde av hvordan naturen og sivilisasjonen sakte glir inn i hverandre og blir en helhet. Nå har jeg lyst til å ta det til et høyere abstraksjonsnivå, og se på hvordan dette samspillet kan gi en ny mening. Jeg tror det var filosofen [[http://en.wikipedia.org/wiki/John_Searle|Searle]] som sa at språk kan konstitueres ved hjelp av hva som helst som kan sanses av de som skal kommunisere, og ved å tyde, og å manipulere vårt nærvær i naturen, skal det i så fall være mulig å få en samtale med den? I alle fall vil jeg gjerne undersøke dette i noen videoarbeider jeg planlegger (se under), både tradisjonellt linære, og mer interaktive arbeider hvor naturen manipuleres, og forhåpentlig svarer tilbake. ==== Naiv empiri angående skogens syntax og semantikk ==== [[naive.empiricism]] I skjæringspunktet mellom å forstå naturen slik vitenskapen forsøker, og å tillegge våre omgivelser mening, vil jeg foreslå at vi forsøker på vitenskapelig vis, med lingvistikken som vår metode å forstå naturen rundt oss som meningsbærende i den forstand som vi daglig analyserer våre omgivelser. Legg inn noen stills fra videoen her. I mitt første forsøk på å finne dette meningsbærende blir jeg nødt til å føle meg frem i et naivt forsøk på å kommunisere med skogen. Forhåpentligvis vil dette etterhvert kunne gi meg en slik innsikt at jeg kan formulere en grammatikk som vil gjøre oss alle i stand til å nærme oss naturen i et kommuniserende og ikke bare tolkende samspill. ==== Modellering av syntaks ==== [[the.systematics.of.lingvistics]] Jeg regner med at det første jeg må gjøre etter den mest naive tilnærmingen, vil være å analysere kompleksiteten til språket. Vil det være mulig å modellere det i en endelig tilstandsmaskin (([[http://en.wikipedia.org/wiki/State_machine]])), trenger det en kontekstfri grammatikk (([[http://en.wikipedia.org/wiki/Context-free_grammar]])), eller trenger det som i Bambara((Et nordvestlig Mande-språk som brukes i Mali og andre nærliggende land (Culy, 1985) (ref. Jurafsky and Martin, 2000, s.489) )) eller den Sveitsisk-Tyske dialekten ((Pullum, 1991, s.131-146 (ref. Ibid) )) en enda mer komplisert tilnærming? Etter litt mer research har jeg kommet frem til at grammatikken (informasjonsstrukturen) kan forsøkes representert kontekstfritt, mens plantene (informasjonen) presenteres i trekkstrukturer((Se feature structures i Jurafski and Martin)) som kan parses av noen slags unifikasjonsalgoritmer((Se unification i Jurafski and Martin)). Det bør vel også være mulig å trene opp informasjonen probabilistisk ((Se probabilistic parsing i Jurafski and Martin)) hvis jeg finner at dette blir riktig måte å presentere informasjon i databasen til [[populist.artist|den kunstige kunstneren]] og til de forskjellige små nevronskulpturene (([[towards.the.sun|isun]], [[audible_mind|audible mind]], [[floral_decorations|ifd]])) til min [[emcon|emergente bevissthet]]. Se på [[http://itol.embl.de/|Tree of life]]. Men parsingen kommer litt senere. Først trekkstrukturene: Angående planteinformasjonen, så er det veldig fristende å bruke [[linne|Carl von Linné]] sitt [[sexualsystem]] som utgangspunkt, men jeg som det står i innledningen til [[http://ibot.sav.sk/icbn/main.htm|the Vienna Code]]: //"Unambiguous names for organisms are essential for effective scientific communication; names can only be unambiguous if there are internationally accepted rules governing their formation and use."// Altså bør jeg bruke standardene de har vedtatt der for å forsøke å unnslippe ambiguiteten som er det store problemet i parsingen av naturlige språk. ==== Interaktiv skogvegg ==== * En implementasjon av språket i form av en interaktiv videovegg for læring og øvelse. * Presentasjon av språket som videoveggen snakker presenteres i grafer med trekkstrukturer bak ryggen til den som interagerer. ==== Training natural language aquisition in audio-based, bio-electro-symbiotic neural networks ==== [[bio-electro-symbiotic.neural.networks|Closed circuit(? can anything with a sensor be called a closed circuit ?) bio feedback learning algorithm]] ==== Lukkede økologiske kretsløp ==== * Utsagn, prater med seg selv.. (eksploderer lokket til slutt?) * Søyler med innsjø (skogstjern) Prøv med fire søyler, to med mye og to med lite luft. En av hver i vindu og en av hver i skyggen. ===== Fiks på denne plugin' slik at den kan bli global og ligge som en meny på høyresiden. backlinks: {{backlinks>.}}